W naszym przedszkolu odbywa się gimnastyka buzi i języka czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy. Dzieci, których narządy nie są odpowiednio sprawne często zastępują głoski trudne do wymówienia łatwiejszymi. Dlatego tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju mowy u dziecka pełnią ćwiczenia artykulacyjne. Dzieci mają naturalną skłonność do wielokrotnego powtarzania ulubionych zabaw. Jeśli więc potraktujemy ćwiczenie jako zabawę, będzie ono dla dziecka czystą przyjemnością. Na początku należy wykonywać ćwiczenia z dzieckiem przed lustrem, kiedy potrafi już wykonać je bez kontroli, można wykorzystywać każdą nadarzająca się okazję: spacer do parku, jazdę samochodem czy drogę do przedszkola.

 

Poniżej zamieszczam kilka przykładów ćwiczeń z dzieckiem.

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYK

  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/
  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej
  • Kląskanie językiem
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/
  • Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust
  • Rurka – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka
  • Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”
  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej
  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE WARGI

  • Ściąganie i rozciąganie warg w pozycji maksymalnie oddalonej
  • Dmuchanie do butelki z wodą
  • Gwizdanie („wołanie psa”)
  • Zakładanie górnej wargi na dolną i dolnej na górną
  • Oblizywanie warg przy otwartych ustach („lizanie lodów”)
  • Zaciskanie warg
  • Naśladowanie „motoru” - parskanie
  • Układanie warg w koło – zęby widoczne i zamknięte
  • Zakładanie górnej wargi na dolną i odwrotnie („małpie miny”)
  • Przesuwanie na boki zamkniętych warg
  • Rozciąganie warg (zęby widoczne) i ich ściąganie (ryjek)
  • „Poruszanie pyszczkiem ryby”- usta zaokrąglone, kąciki ściągnięte, w tej pozycji poruszamy wargami (opuszczamy i unosimy żuchwę)
  • Dmuchanie na świeczkę, papier, watę – wargi ułożone w wąski lejek (jak do głoski U) lub w szeroki (jak do głoski SZ) lub jak przy wymowie głoski F (górne siekacze dotykają lekko dolnej wargi i są widoczne) 

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PODNIEBIENIE MIĘKKIE

  • ziewanie z opuszczoną nisko dolną szczęką
  • kaszel z wysuniętym na zewnątrz językiem
  • płukanie gardła ciepłą wodą tzw. gulgotanie
  • chrapanie na wdechu i wydechu, chrząkanie, chuchanie
  • „Przeciąg”-wciaganie powietrza nosem i wypuszczanie buzią
  • przenoszenie za pomocą słomki - wciągając powietrze - małych skrawków papieru - z kartki na kartkę lub chrupków kukurydzianych z pudełka do pudełka
  • picie gęstych soków ,przez cienką słomkę
  • Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE POLICZKI

  • Nadymanie policzków – „ gruby miś”
  • Wciąganie policzków – „ chudy miś”
  • Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy miś”
  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę