to współpraca zmysłów, na bazie której nasz odbiór otaczającego świata jest prawidłowy i pełny, czyli mózg organizuje informacje napływające z ciała i otaczającego środowiska, a następnie wysyła odpowiednią reakcję. W momencie, kiedy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych, pojawiają się zaburzenia integracji sensorycznej.

 

 

Najbardziej podstawowe, główne objawy zaburzeń integracji sensorycznej to: wzmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce, zaburzenia mowy, niska samoocena, nadaktywność, znacznie obniżona aktywność, problemy ze skupieniem, koncentracją uwagi, nadpobudliwość emocjonalna, osłabiona koordynacja wzrokowo–ruchowa, niezgrabność ruchowa, trudności w rozróżnianiu stron, poczuciu kierunku, zaburzenia interakcji z innymi dziećmi, problematyczne pisanie, rysowanie oraz czytanie, trudności w czynnościach samoobsługowych, codziennych.

 

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą wynikać z uszkodzenia narządów zmysłów, to jest narządu:

 

Propozycje zabaw, ćwiczeń usprawniających poszczególne zmysły

 

 

WZROK

 

  • Wodzenie oczami za przesuwającymi się przedmiotami, za zapaloną latarką (pod kocem);
  • Patrzenie przez tubę na obrazki, (rolka po ręczniku kuchennym) 
  • Łączenie obrazków pociętych na części; 
  • Dobieranie par takich samych obrazków; 
  • Zabawy przed lustrem;
  • Sortowanie klocków; (dziecko wkłada do pojemników w takim samym kolorze, np. pojemnik czerwony to klocki czerwone, gdy klocki są posortowane, bierzemy kolejno każdy pojemnik i rozmawiamy o kolorze klocków w danym pojemniku np. te klocki są zielone jak trawa, te klocki są żółte jak słońce itp.)
  • Dziecko obserwuje przez lupę zwierzątka (mrówki, dżdżownice, motyla, biedronkę, ślimaka itp.). Dzięki tej zabawie budzimy zainteresowania przyrodą, uświadamiamy jej piękno i rolę w życiu człowieka.
  • Butelki (wlewamy wodę do butelki, wsypujemy brokat, potrząsamy butelkami, dziecko obserwuje spadający brokat).

 

SŁUCH

  • Jajka dźwiękowe (duże jajka po kinder niespodziance napełniamy grochem, ryżem, mąką itp. słuchamy dźwięku)
  • Co wydaje taki dźwięk? (dźwięk puszczania wody z kranu, dźwięk karetki, dźwięk szumu drzew, mieszanie łyżeczką do herbaty itp.
  • Gdzie tyka zegar? (dzieci zamykają oczy, rodzic chowa zegar np. za pudełkiem z klocków, za firanką itp.)

 

ZMYSŁ RÓWNOWAGI

  • Zeskakiwanie z ławeczki. 
  • Skakanie na dmuchanym materacu. 
  • Toczenie się po materacu w różnych kierunkach. 
  • Kołysanie się do przodu, do tyłu, na boki w siadzie z prostymi nogami i podparciem na rękach. 
  • Przesuwanie do przodu krążka podczas skakania na jednej nodze (gra w klasy). 
  • Przysiady i wstawanie. 
  • W siadzie kręcenie się w kółko na pośladkach. 
  • Ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach. 
  • Próby skoków obunóż w przysiadzie.
  • Marsz z podnoszeniem i opuszczaniem głowy. 
  • Wahadłowe ruchy głową. 
  • Odwracanie głowy: w lewo, w prawo, w górę, w dół. 
  • Skłony, skręty i kręcenie głową. 
  • Spoglądanie daleko na siebie na przemian przez lewe i prawe ramię. 
  • Marsz z wymachami rąk i nóg. 
  • Wbieganie i zbieganie ze schodów. 
  • Skoki pajacyka.

 

WĘCH I SMAK

 

  • Wąchanie różnych zapachów (olejki do ciast, świeczki zapachowe, przyprawy itp.
  • Jaki to smaczek? Zabawa w próbowanie smaków: należy przygotować dowolne produkty spożywcze, np. cukier, cukier puder, pomarańczę, cytrynę, kakao, sól, mleko, sok. (+każde inne propozycje, na które macie ochotę lub, do których smaków chcecie przekonać dziecko). Dziecko smakuje – po czym określa kolejne smaki, starając się odgadnąć, co to za smak. 

   

PROPRIOCEPCJA

 

  • Ćwiczenia z deskorolką- balansowanie ciałem, utrzymywanie równowagi, wzmacnianie mięśni głębokich, to wszytko daje nam proste ćwiczenie z deskorolką. 
  • Ćwiczenia z dużą piłką- Leżenie na piłce lub siedzenie na niej – to ciągła walka o utrzymanie równowagi, która w pierwszej kolejności wymaga spięcia mięśni, które nas „trzymają”, czyli mięśni głębokich. Samo utrzymanie równowagi na kołyszącej się pod ciężarem dziecka piłce będzie nowym doświadczeniem. 
  • Ćwiczenia na niestabilnych nawierzchniach- można ćwiczyć na wszystkim co jest niestabilne, a da się jakoś na tym stanąć. 
  • Rewelacyjnym treningiem propriocepcji jest pływanie i zajęcia w wodzie 
  • Ćwiczenia z zawiązanymi oczami– dziecko staje przed nami, zawiązujemy mu oczy i mówimy różne polecania. Teraz dotknij ucha, dotknij nosa, podnieś lewą nogę do góry, wyciągnij do przodu prawą rękę, złap się za kolana a teraz za kostki itp. Dziecko w ten sposób uczy się orientacji własnego ciała, a przewiązane oczy uniemożliwiają wzrokowe lokalizowanie omawianych części ciała oraz sugerowanie ich nie świadomie naszym spojrzeniem.

 

DOTYK

 

  • Tajemniczy woreczek (wkładamy do worka różne przedmioty, dziecko po dotyku odgaduje nazwę przedmiotu). 
  • Śnieżki (wykonujemy śnieżki z kartek papieru. Dzięki temu dziecko uczy się sztuki formowania oraz rozwija małą motorykę. Ta zabawa jest nadzwyczaj pobudzająca. Może pomagać w eliminowaniu lęków. Stworzone śnieżynki można rzucać w wieloraki sposób, np. celowanie do pojemnika, podrzuty w górę.

  • Zabawy z pianką do golenia

 

Na czarnej blaszce do pieczenia wyciskamy piankę do golenia. Dziecko bawi się pianką, zanurza ręce w niej, następnie rysuje obrazki za pomocą palca wskazującego.