RYTMIKA
Metoda rytmiki jest wszechstronną metodą słuchowo-ruchową, ściśle powiązaną z muzyką.
Spośród wszystkich sztuk muzyka jest właśnie tą, która wywołuje u dzieci potrzebę ruchu przez oddziaływanie rytmu. Ruch pomaga przeżyd dzieciom kompozycję przez odtwarzanie jej rytmu, podkreślenie akcentów muzycznych, dynamiki, zmiany tempa. Mogą to byd : zabawy ze śpiewem, opowieści muzyczne, dwiczenia i zabawy rytmiczne.
Ważnym elementem rytmiki jest śpiew. Poprzez śpiew dzieci wyrażają swoje emocje. Podczas dwiczeo głosu dzieci nie tylko usprawniają wszystkie narządy artykulacyjne, ale również uczą się prawidłowo oddychad i kontrolowad oddech. Wspólny śpiew zbliża do siebie dzieci, tworzy miłą atmosferę a występy pozwalają nauczyd walczyd z tremą.
Rytmika przygotowuje do odbioru muzyki, uczy koncentracji, kształci pamięd, inspiruje do zabaw i zachęca do ruchowej aktywności. Specyfika dwiczeo rytmicznych pozwala na rozwijanie umiejętności matematycznych, kształtuje orientację przestrzenną a także świadomośd własnego ciała. Opisywanie muzyki ruchem a potem słowem kształci umiejętnośd werbalizacji emocji i doznao.
Metoda rytmiki w edukacji małych dzieci niesie ogromny potencjał edukacyjny i wychowawczy, który wpływa nie tylko na umuzykalnienie najmłodszych , ale także przygotowuje dzieci do podjęcia obowiązków szkolnych, które będą wymagad szeregu umiejętności i kompetencji społecznych.
Aktywnośd ruchowa podczas rytmiki pozytywnie wpływa na rozwój sprawności motorycznej dziecka. Zajęcia wymagają koncentracji uwagi i zaangażowania dziecka w przebieg zajęd. Ćwiczenia rytmiczne wymagają szybkiej analizy , rozwijają pamięd muzyczną. Dzieci często muszą same opisad muzykę w postaci obrazu, często muszą ją pokazad ruchem własnego ciała a więc uruchamiają własną pomysłowośd i wyobraźnie, uczą się też akceptacji pomysłów innych.
Dzieci uczestniczące w zajęciach rytmiki uczą się: słuchad, reagowad, zapamiętywad, kojarzyd, wykorzystywad umiejętności ruchowe własnego ciała, odpowiednio korzystad ze swojego głosu i poznawad muzykę klasyczną.
Muzyka powinna byd nieodzownym elementem rozwoju dziecka.
mgr Maria Małkiewicz