RYTMIKA

 

Metoda rytmiki jest wszechstronną metodą słuchowo-ruchową, ściśle powiązaną z muzyką.

Spośród wszystkich sztuk muzyka jest właśnie tą, która wywołuje u dzieci potrzebę ruchu przez oddziaływanie rytmu. Ruch pomaga przeżyd dzieciom kompozycję przez odtwarzanie jej rytmu, podkreślenie akcentów  muzycznych, dynamiki, zmiany tempa. Mogą to byd : zabawy ze śpiewem, opowieści muzyczne, dwiczenia i zabawy rytmiczne.

Ważnym elementem rytmiki jest śpiew. Poprzez śpiew dzieci wyrażają swoje emocje. Podczas dwiczeo głosu  dzieci nie tylko usprawniają wszystkie narządy artykulacyjne, ale również uczą się  prawidłowo oddychad i kontrolowad oddech. Wspólny śpiew zbliża do siebie dzieci, tworzy miłą atmosferę a występy pozwalają nauczyd walczyd z tremą.

Rytmika przygotowuje do odbioru muzyki, uczy koncentracji, kształci pamięd, inspiruje do zabaw i zachęca do ruchowej aktywności. Specyfika dwiczeo  rytmicznych pozwala na rozwijanie umiejętności matematycznych, kształtuje orientację przestrzenną a także świadomośd własnego ciała. Opisywanie muzyki ruchem a potem słowem kształci umiejętnośd werbalizacji emocji i doznao.

Metoda rytmiki w edukacji małych dzieci  niesie ogromny potencjał edukacyjny i wychowawczy, który wpływa nie tylko  na umuzykalnienie najmłodszych , ale także przygotowuje dzieci do podjęcia obowiązków szkolnych, które będą wymagad szeregu umiejętności i kompetencji społecznych.

Aktywnośd ruchowa podczas rytmiki pozytywnie wpływa na rozwój sprawności motorycznej dziecka. Zajęcia wymagają koncentracji uwagi i zaangażowania dziecka w przebieg zajęd. Ćwiczenia rytmiczne wymagają szybkiej analizy , rozwijają pamięd muzyczną. Dzieci często muszą same opisad muzykę w  postaci obrazu, często muszą ją pokazad ruchem własnego ciała a więc  uruchamiają własną pomysłowośd i wyobraźnie, uczą się też akceptacji pomysłów innych.

Dzieci  uczestniczące w zajęciach rytmiki  uczą się: słuchad, reagowad, zapamiętywad, kojarzyd, wykorzystywad umiejętności ruchowe własnego ciała, odpowiednio korzystad ze swojego głosu i poznawad muzykę klasyczną.

Muzyka powinna byd nieodzownym elementem rozwoju dziecka.

 

mgr Maria Małkiewicz