Duża ilość czasu jaką dziecko spędza  siedząc , powoduje obniżenie sprawności układu nerwowego i mięśniowego.

     Występuje obniżenie funkcji wegetatywnych, oddech staje się powierzchniowy, dziecko przybiera niedbałą postawę często się garbiąc, zmęczeniu ulegają także narządy zmysłów – oko i ucho.

Lekarze biją na alarm obserwując narastającą ilość wad postawy u dzieci.

     Jak uniknąć tych kłopotów, jak pomóc dziecku? Niezaprzeczalnym argumentem jest ruch, ale musi to być ruch zorganizowany i celowy. A tą formą  jest między innymi taniec.

Ćwiczenia muzyczno-ruchowe muszą być dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.

Dlatego nie robię planu zajęć tanecznych na cały rok, ponieważ to co będę ćwiczyć w danej grupie zależy właśnie od możliwości dzieci.  Jednak celem zajęć jest wzmocnienie mięśni kończyn górnych  i dolnych, rozwój koordynacji ruchowej, równowagi i  koncentracji.

 

Podstawą są układy  /proste/  taneczne do tańców ludowych, ale także łatwe układy choreograficzne do piosenek  chętnie śpiewanych przez dzieci i muzyki nowoczesnej.

     Odpoczywając po intensywniejszym ruchu dzieci na zajęciach grają na instrumentach  perkusyjnych, ćwicząc poczucie miary danego tańca np. w walcu jedna grupa gra na „raz” a druga  na „dwa i trzy”, dzieci grając uświadamiają sobie budowę tańca , tempo i rytm, mocne i słabe części w muzyce.

     Na końcu  zajęć  jest również  zabawa ruchowa, pozwalająca dziecku odprężyć się i  umożliwić  realizację  własnych  pomysłów  ruchowych oraz pobudzić  jego wyobraźnię.

Prozdrowotna rola zajęć tanecznych od najmłodszych lat dziecięcych kształtuje zdrową sylwetkę ciała dziecka, właściwe reakcje ruchowe, pozytywne relacje społeczne.

Dzieci kochają ruch i ekspresję najróżniejszych rodzajów muzyki a także spotkania w tańcu z drugą osobą.

 

 mgr Maria Małkiewicz